etikett för videosamtal med klienter

Vores råd til videoopkald med patienter

Du skal snart have en videosamtale med en patient. Selvom fænomenet er relativt nyt for dig, har du kontrolleret alt - internetforbindelsen er god, lyden er tændt, og dit webcam fungerer korrekt. Halvvejs i samtalen oplever du måske, at dine familiebilleder er meget synlige i baggrunden, eller at patienten bliver forstyrret af dine børn, så han eller hun har problemer med at høre, hvad du siger. Er du nysgerrig på, hvordan man undgår sådanne situationer? Læs videre for nogle vigtige tips til videosamtaler.


    • Start til tiden. Sørg for at starte til tiden, ligesom ved fysiske møder! Et tip her er at være i programmet fem minutter før patienten, så han eller hun ser dig på skærmen med en gang og forstår, at alt er gjort rigtigt.
    • Send instruktioner til din patient. Videosamtaler kan også være noget nyt for din patient. Send derfor klare instruktioner på forhånd og et telefonnummer, som patienten kan nå dig på, hvis det ikke fungerer.
    • Sørg for at det, der er vises bag dig, ser professionelt ud. Baggrunden skal helst have en neutral farve, og prøv at begrænse mængden af distraherende genstande, såsom familiebilleder, brætspil og bøger. Nogle programmer har en funktion, der gør alt undtagen dig selv bliver sløret, som du kan overveje at bruge.
    • Klæd dig professionelt. Klæd dig som du plejer, når du går på arbejde. I en videosamtale er det rart at have "almindeligt" neutralt tøj. Trykt tøj med mønstre (såsom striber) kan være distraherende at se på i lang tid.
    • Prøv at holde dit skrivebord tomt. Fjern synlige papirbundter, og lad kun nødvendigt materiale synes.
    • Begræns støj i omgivelserne. Sørg for, at telefonens lyd er slået fra. Informer alle familiemedlemmer, så de kan vise hensyn, og bede din patient om at gøre det samme. Forsøg ikke at skrive for meget på tastaturet, eller tal med din klient, hvis du har tænkt at skrive. Lyden af tastaturet høres tydeligt og kan virke irriterende.
    • Tal med en normal lydstyrke. Det er hurtigt gjort at tale højere på din computer, end du ville gøre med en person, der sad foran dig. Forsøg derfor at tale med normal lydstyrke. Ud over at det er mere behagligt for patienten reducerer du også risikoen for at få ondt i halsen eller problemer med stemmen.
    • Hold øjenkontakt. Ovenstående kan være vanskeligt, eksempelvis når du tager noter. Placér f.eks. dit notesblok mellem dig selv og din computer. Hav også alle de nødvendige materialer inden for rækkevidde, så du ikke behøver at gå væk fra computeren.
    • Tænk på din kropsholdning. Prøv at tænke over arbejdsmiljøet og ergonomien, når du arbejder meget foran din computer. Du kan prøve at placere din skærm eller bærbar computer højt (for eksempel på en stak bøger), så at du kan se direkte på skærmen. Det er godt for klienten, men også for din nakke og ryg.