Aktuelt

Vigtig information om Cogmed

cogmedntylogga

Vigtig information om Cogmed

I november 2019 informerede Pearson om, at vi havde indgået en aftale om overdragelse af driften og den fremtidige udvikling af Cogmed Arbejdshukommelsestræning (Cogmed) til en ny virksomhed, der er grundlagt af professor dr.phil. Torkel Klingberg.

 

Siden da har denne virksomhed arbejdet med at udvikle en “ny” Cogmed – baseret på en opdateret teknisk platform, der ikke er afhængig af Flash-teknik, da Flash vil blive afviklet ved udgangen af 2020.

 

Vi er utroligt glade for, at vi nu kan meddele, at den opgraderede version af Cogmed næsten er færdig til at blive udgivet, og ifølge planen vil den blive lanceret i begyndelsen af november. Dette indebærer, at alle nuværende brugere af Cogmed allerede nu bør forberede sig på denne lancering. De træningsprogrammer, der er påbegyndt på den nuværende platform, skal afsluttes inden udgangen af 2020. Når den nye version er lanceret, skal alle nye træningsprogrammer startes på den nye platform.

 

Vi opfordrer dig til at læse informationen om denne ændring og at planlægge træningsprogrammer med klienter og elever ud fra disse ændringer. Det kan være en god idé ikke at starte nogen nye træningsprogrammer, før den nye version af Cogmed er lanceret, hvis du ikke er helt sikker på, at det påbegyndte træningsprogram kan afsluttes inden årets udgang. Hvis du har spørgsmål om, hvad dette indebærer for dig, så kontakt os gerne via nedenstående mailadresse eller telefonnummer.

 

Den “nye” Cogmed bliver en komplet systemopgradering, der indebærer forbedringer af både oplevelsen af selve arbejdshukommelsestræningen, men også af Cogmed Coach Center (CCC), der bruges til at skabe og overvåge træningsprogrammer.

 

Det, der ikke berøres af ændringerne, er selve træningsmodulerne eller træningsalgoritmerne. Dermed kan vi sikre, at de gode effekter af at bruge Cogmed – som har vist sig i over 100 offentliggjorde studier – forbliver intakte.

 

Her er nogle af nyhederne:

 

  • · Et rent og moderne webbaseret design og en god brugeroplevelse for såvel coaches som den, der træner.

 

  • · Større træningsfleksibilitet ved at adskille træningsprogrammets sværhedsgrad fra spildesignet på skærmen (ikke flere JM, RM og QM-niveauer).

 

  • · Et nyt og integreret belønningssystem, der er udformet med topmoderne gamification i form af en verdensbygger, som visualiserer træningsforløbet for at sikre maksimal motivation og overholdelse.

 

  • · Et nyt CCC-design, hvor der er fokus på overordnet information, der er tilgængelig med det samme, og hvor der er mulighed for at få mere detaljeret information ved hjælp af ”hover-teknik” og et kortsystem, som aktiveres mobilt.

 

Nogle af de funktioner, der indgår i den nuværende platform, findes ikke i den nye version. Du kan læse meget mere om funktionerne i det nye Cogmed-program ved at besøge den nye globale Cogmed-hjemmeside.

 

Og dermed er den første forbedrede udgave Cogmed-systemet nu tilgængelig, så du kan se nærmere på den og bruge den!

 

At sammenføre mennesker, der vil bruge Cogmed, med en Cogmed-leverandør i nærheden, er en af de mest efterspurgte funktioner blandt vores kunder og i vores community. Derfor er vi stolte af at kunne lancere den nye og globale kortfunktion Cogmed Find Provider. Med denne kortfunktion kan potentielle Cogmed-brugere søge efter leverandører i deres område. Følg disse instruktioner for at blive synlig på kortet: Om Find Provider.

 

Du vil opdage, at processen involverer en Alfa-version af det opdaterede værktøj i Coach Center. En Alfa-version betyder, at funktionen ikke er helt færdig – du kan for eksempel kun se dine træninger og ikke oprette nye. Men du kan begynde at bruge versionen og stifte bekendtskab med det nye Cogmed Coach Center!

 

Som forventet, så får vi i disse udfordrende tider mange forespørgsler om at bruge Cogmed på distance, via “Telepractice” eller “Teletherapy”. Hvis du arbejder med coaching på distance, må du gerne tilføje det til din beskrivelse på kortet for Find Provider.

 

Vi håber, at funktionen, der kan gøre dig synlig for potentielle Cogmed-brugere, er et godt første skridt i den opdaterede Cogmed-oplevelses spændende fremtid.

 

Vi holder dig opdateret om vores arbejde fremover og den kommende lancering af den nye Cogmed. Indtil da kan du besøge https://www.cogmed.com/working-memory/product-upgrade for at få mere information om kommende forandringer og forberede dig på en spændende fremtid sammen med Cogmed.

 

Og husk: Cogmed virker!

info.dk@pearson.com

God påske!

Vi holder lukket i påsken og er tilbage igen den 14. april. God påske!

Introduktionsvideo til BASC-3

BASC-3 består af en samling spørgeskemaer som - ved at integrere informationer og perspektiver fra flere kilder – tilsammen giver et både bredt og dybt billede af forskellig adfærd, tanker og følelser hos børn og unge.

Se introduktionsvideoen til BASC-3 her:

Til produktsiden ››

Messer & Events

Danmark

Dato

Sted

PPF´s årsmøde 10-11 marts Nyborg strand
ALF (Audiologopædisk Forening) 23-24 marts Nyborg strand
SDN årskursus 2020 24-25 september Sinatur, Nyborg
KAPS generalforsamling 22-24 oktober Vingsted

Sverige

Datum

Ort

SNPF:s Riksstämma 22-24 januari Helsingborg
Nätverks- och kompetensdagar för primärvårdspsykologer 25-26 mars Örebro
PS20 17-19 april Karlstad
SITS kongress 2020 9-10 oktober Stockholm

Norge

Dato

Sted

Norsk Nevropsykologisk årsmøte --- ---

Vigtig information om Q-interactive

Til dig der anvender WISC-V på Q-interactive

Vi er blevet opmærksomme på et problem angående Kodning i WISC-V, når delprøven administreres på Q-interactive. En beskrivelse af problemet samt resultatet af den undersøgelse, der er blevet gennemført, præsenteres nedenfor. Endvidere præsenteres konsekvenserne for beregning af scorer og resultatopgørelse samt anbefalinger for fortsat brug.

Baggrund

De justerede skandinaviske normer, som anvendes i den digitale version af Kodning, er baserede på resultater fra amerikanske ækvivalensstudier. Disse studier har undersøgt ækvivalensen mellem resultater på Kodning i papir og blyant-format og digitalt format. Resultatet af studierne har ført til en skalaækvivalering (en konverteringsproces, som skal bidrage til, at børns præstation i den digitale version kan ligestilles med samme børns præstation i papir og blyant-versionen). Denne ækvivalering bliver også brugt for WISC-V udenfor USA. Skandinaviske kunder har imidlertid opdaget, at administreringen af Kodning på Q-interactive kan resultere i forhøjede skalascorer på delprøven.  

Gennemført undersøgelse

Med det formål at finde empirisk grundlag for dette, er der blevet gennemført en omfattende undersøgelse af normalpopulationsdata og kliniske data fra WISC-V. Grundlaget for denne undersøgelse kommer fra ti lande og består af data, der er blevet indsamlet både med den digitale version og med papir og blyant-versionen af Kodning i WISC-V. Skandinaviske data er blevet analyseret på baggrund af dette datagrundlag, og følgende undersøgelser er gennemført:

  • Middelværdi af skalascorer på samtlige delprøver, inklusive Kodning, i både digital- og papir og blyant-version.

  • Frekvensfordelinger af skalascorer på Kodning i både digital- og papir og blyant-version

  • Frekvensfordelinger af diskrepanser mellem skalascorer på Kodning og de resterende ni primære delprøver i både digitalt format og i papir og blyant-format.

  • Middelværdi af standardscorer for HIK og FHI i både digitalt format og i papir og blyant-format.


Resultat

Analyserne viser, at den skalaækvivalering, som bruges i USA og i andre lande, fører til forhøjede skalascorer på den digitale version af Kodning i Skandinavien. Dette indebærer, at Skandinaviske børn kan få et resultat, som på den digitale version, er forhøjet med i gennemsnit 2.2 skalascorer (klinisk udvalg) og 3.4 skalascorer (ikke-klinisk udvalg), hvilket svarer til .73 og 1.13 standardafvigelser (SD). Resultatet på Kodning bidrager til Forarbejdningshastigheds Indeks (FHI) og IK Hele skalaen (HIK). Dette kan betyde, at indeksscoren på FHI kan blive forhøjet med 5–9 standardscorer (svarende til 0.3–0.6 SD) og resultatet på HIK kan blive forhøjet med 2–3 standardscorer (svarende til 0.1–0.2 SD).

På baggrund af dette har man også undersøgt resultaterne på den digitale version af delprøven Figursøgning. Denne undersøgelse viser, at Figursøgning - i modsætning til Kodning - genererer skalascorer, der stemmer overens med øvrige delprøver i WISC-V. Resultaterne er også konsistente over samtlige ti lande, som indgår i undersøgelsen.


Anbefalinger og planlagte tiltag

I enkelte tilfælde er det muligt at omregne resultatet for IK Hele skalaen (HIK) for en allerede gennemført testning på Q-interactive:

  1. Hvis Figursøgning eller Udstregning er administreret og testningen er gemt på Central, kan én af disse delprøver bruges som erstatning for Kodning i beregningen af HIK. Gå til den aktuelle testning og klik på Generér rapport. Vælg erstatning af Kodning med Figursøgning eller Udstregning.

  2. Hvis Figursøgning eller Udstregning er administreret og testningen ikke er gemt på Central, men du har tilgang til skalascorer per delprøve kan du beregne HIK ved at summere skalascorerne på de syv delprøver der indgår og erstatte skalascoren på Kodning med skalascoren fra Figursøgning eller Udstregning. Gå til tabel A.7 i WISC-V Vejledning Del 1 (tilgængelig via fanen Support i Q-interactive på Central) og aflæs værdien for HIK.

  3. Hvis ingen anden delprøve er administreret i Forarbejdningshastigheds Indeks, kan resultatet på IK Hele skalaen (HIK) estimeres ved hjælp af tabel A.8 i WISC-V Vejledning Del 1 (tilgængelig via fanebladet Support i Q-interactive på Central).


Bemærk, at man ikke kan sammenfatte resultater på Forarbejdningshastigheds Indeks, Visuel Kognitions Indeks og Kognitiv Effektivitets Indeks, når en af de ovennævnte metoder anvendes.

Administreringen af WISC-V på Q-interactive bliver også ændret som følge af dette opståede problem. På samme måde som for delprøven Udstregning, vil det være muligt at angive resultatet fra papir og blyant-versionen af Kodning på Q-interactive, som også fremover vil anvende de skandinaviske normer for papir og blyant-versionen.

Den digitale version af Kodning deaktiveres den 18. juni. I løbet af uge 27-30 sender vi opgavehæfter til Kodning A og Kodning B samt scoringsnøgler til begge versioner ud til samtlige kunder, der anvender Q-interactive. For at gøre det nemmere at administrere WISC-V digitalt, i løbet af overgangsperioden, kan man også printe opgavehæfter til Kodning A og Kodning B via fanebladet Support i Q-interactive Central. Hvis man i overgangsperioden ikke har adgang til scoringsnøgler, kan disse bestilles via kundeservice på telefon 80 88 99 40 eller mail info.dk@pearson.com. Dette er selvfølgelig omkostningsfrit.

Vi beklager dette, og arbejder på at løse problemet så hurtigt som muligt. Hvis du har spørgsmål, så kontakt os på info.dk@pearson.com.


Med venlig hilsen,


Katarina Forssén

Chef for testudviklingen


Videoguider til Q-interactive

Videoene nedenfor viser hvordan man bruker Q-interactive samt gennemfører en digital testing.

Denne video viser dig hvordan du logger ind på Q-interactive samt skaber en testperson

Denne video viser dig hvordan du opretter en testing på Central og sender den til din iPad

Denne video viser dig hvordan du opretter et egendefineret testbatteri på Central.

Denne video viser dig hvordan du afspiller lyd fra verbale delprøver i Assess.

Webbinarium om Sensory Profile 2 med Winnie Dunn

winnie Dunn og Sensory Profile 2

Winnie Dunn, skaberen af Sensory Profile 2 skalaer, vil være vært for et gratis webinar for vores skandinaviske kunder torsdag d. 1. november kl. 15:00 - 16:30.

Webinaret udsendes live fra Kansas, USA, og er helt på engelsk. Benyt lejligheden til at lære om Winnies viden og stille spørgsmål. Alt du behøver at deltage er adgang til en computer med internetforbindelse.

Tilmeld dig her for at sikre en plads ››

Tofaktorautentisering – En mere sikker indloging

Tvåfaktorsautentisering

2. marts og 18. april 2018 indfører Pearson tofaktorautentisering (2FA) når man logger ind på vore digitale platforme. 2FA aktiveres den 2. marts på Q-interactive og 18. april på Q-global.

Hvad indebærer dette for dig som kunde? Som bruger må du bekræfte din identitet når du logger ind. Det er op til dig eller din virksomhed hvilken metode I vil bruge, men I skal registrere mindst én metode udover brugernavn og kodeord. Der findes en guide på vores hjemmeside som beskriver fremgangsmåden, men gå også gerne ind på vor FAQ for flere spørgsmål og svar.

Læs 2FA vejledningen på Q-interaktive her (PDF) >>

Læs 2FA Guide om Q-Global Here (PDF) >>

Q-interactive - Webbinarium

Webbinarium

Vil du administrere WISC-V digitalt?

Q-interactive er en iPad - og webbaseret testplatform som samler vejledninger, registreringsskemaer, stimulusbøger, scoringsprogram m.m. på én samlet platform.

I efteråret har vi været på forskellige besøg rundt omkring i landet og afholdt workshops i Q-interactive. Disse har haft begrænset pladser og ikke alle interesserede har haft muligheden for at deltage i vores workshops. For at give flere chancen har vi bestemt os for at holde et webbinarium den 12. december kl. 14.00 - 15.30.

På dette webbinarium får du en præsentation og demonstration af Q-interactive samt muligheden for at stille spørgsmål. Dette er en chance for at få et indblik i Q-interactive, helt gratis.

Tilmeld dig allerede nu, da der er begrænset pladser.

Tillmeld dig her >>

Q-interactive & iOS 11 - Appen opdateret

Den opdaterede Q-interactive Assess-app er nu tilgængelig til at downloade i Appstore!

Vær opmærksom på at opdatere appen på begge dine iPads, både testleder og testperson, også selvom du eventuelt kun har iOS 11 på den ene. Kontrollér desuden gerne, at Bluetooth er slået til på begge iPads når du ønsker at teste. Alle indstillinger er i øvrigt som tidligere anvist.