Dette kursus bygger på vores SP-2 e-learning og kvalificerer deltagerne yderligere i brugen af SP-2 ud fra det undersøgende, analyserende og intervenerende perspektiv.
Når SP-2 benyttes for at blive klogere på et menneskes sensoriske bearbejdning, er det essentielt at det gøres ud fra et teoretisk funderet grundlag. Til at begynde med, skal en hypotese dannes, hvorefter en grundig besvarelse af SP-2 skemaet begynder. Her henter vi de oplysninger der udmunder i en score og rapport, og hele vores grundlag for sanseprofilen ligger i den uddybende besvarelse af SP-2. Dernæst skal resultaterne analyseres og fortolkes op mod vores oprindelige hypotese, hvorefter hensigtsmæssige og relevante indsatser kan udvikles. Til sidst udarbejdes en sanseprofil, der samler hele processen i en, for modtageren, relevant, forståelig og håndterbar form.
Kurset fokuseres på brugen af SP-2 i praksis fra hypotese til sanseprofil. Der vil blive lagt særligt fokus på fortolkning af SP-2 rapporten, samt udvikling af indsatser.
På dagen vil vi gennemgå
Deltagernes erfaringer, opdagelser og eventuelle udfordringer med brugen af SP-2
Opfriskning af e-learning kursets indhold
Uddybende gennemgang af det teoretiske grundlag for SP-2
Introduktion til det undersøgende, analyserende og intervenerende perspektiv
Hypotesedannelse relateret til sensorisk bearbejdning
Besvarelse af SP-2
Fortolkning af SP-2 sammenholdt med hypotesen
Udvikling af interventioner og anbefalinger på baggrund af SP-2
Sensory Profile 2 Advanced klæder dig på til at arbejde med Q-Global-data – fra dybdegående analyse og fortolkning til rapportudarbejdelse og rådgivning. Kurset sætter barnets sensoriske bearbejdning i fokus og viser, hvordan du omsætter dine indsigter til konkrete indsatser i barnets dagligdag, både i pædagogiske rammer og i hjemmet. Der vil være mulighed for at arbejde med egne case-studier, stille konkrete spørgsmål og dele erfaringer med øvrige deltagere
Gennemlæs den relevante litteratur i det online læringsmiljø.
Fire uger før kursusdagen modtager du et link via Q-Global til det standardiserede Child-spørgeskema. Ønsker du Toddler- eller School-versionen, bedes du give besked.
Det udfyldte spørgeskema danner grundlag for fortolkning og rapportøvelser under kurset.
Obligatorisk opgave: Medbring det digitale spørgeskema, som forældre eller lærere har udfyldt via Q-Global. På dagen arbejder vi i grupper og plenum med at analysere skemaet og udvikle forslag til bæredygtige indsatser.
Forberedelsesopgave (spørgeskema udfyldt af forældre/lærere): 2 timer
Total: 18 timer
Oliver Laage
Oliver har siden 2013, hvor han blev færdiguddannet som fysioterapeut, arbejdet med børn, unge og voksne inden for det psykiatriske og specialpædagogiske felt. Gennem årene har han i stigende grad fokuseret på den sanseintegrative tilgang og har benyttet Sensory Profile til at afsøge og afprøve hypoteser i behandlingsforløb for en bred målgruppe på tværs af aldersgrupper.
I sit arbejde lægger Oliver vægt på både klientbehandling, samt formidling af viden om sanseintegration til et bredere fagligt netværk, fordi han er overbevist om, at en basal forståelse for, hvordan sansebearbejdning påvirker hjernen, nervesystemet og livskvaliteten, kan komme langt flere til gavn indenfor det specialpædagogiske felt.