Kursusbeskrivelse
På dette kursus lærer du at bruge spørgeskemaerne i Behavior Assessment System For Children (BASC-3), samt screeningsversionen BESS, når du skal udrede børn og unge. BASC-3 er en vifte af spørgeskemaer, der har til formål at give en bred og dyb forståelse af børn og unges trivsel samt mentale sundhed i hverdagen – både i hjemmet og i skolen samt fra barnets perspektiv. På kurset vil du få viden om, hvordan information fra forskellige respondenter kan kombineres og nuancere den samlede forståelse og giver dig et grundlag for et dybere klinisk interview og er en hjælp til at planlægge næste skridt i udredningsarbejdet.
Kurset dækker følgende emner:
- En introduktion til BASC-3, samt screeningversionen BESS, hvordan instrume- zntet er udviklet og opbygget
- Tips og tricks, som gør administreringen nemmere og mere valid
- Gennemgang af BASC-3 skalaer, indekser og sammensatte scorer, herunder de fem validitetsindekser
- Brug af BASC-3’s særlige progressionsmåling til at måle forandringer over tid
- Gennemgang af instrumentets skandinaviske normer og psykometriske egenskaber
- Gennemgang af danske erfaringer og kliniske grupper med henblik på at kunne genkende og forstå specifikke patientprofiler
- Profiltolkning af cases, som underviseren fremlægger, samt mulighed for at præsentere egne cases
- En diskussion af, hvordan testresultaterne kan bidrage til at forstå en problemstilling og få idéer til udredning og planlægge intervention
- Muligheder og udfordringer med triangulering – dvs. hvor de tre typer af spørgeskemaer (forældre, skole, selv) kombineres og nuancerer forståelsen af barnet/den unge
- Forskellige måder at bruge BASC-3 på: screening, udredning, progression
- Styrker og svagheder ved instrumentet
- Anbefalinger til, hvordan testresultatet kan formidles på en måde, som giver mening for modtageren
Læringsmål:
- At opnå viden om, hvad BASC-3 måler, hvordan vurderingsskemaet er opbygget og hvornår det er relevant at bruge
- At kunne tolke testresultaterne i BASC-3, dvs. de forskellige skalaer, indekser og sammensatte scores
- At kunne reflektere over, hvordan komplekse kliniske profiler kan tolkes.
- At opnå avanceret viden om, hvordan triangulering kan bidrage til psykologisk udredning og hvordan information fra forskellige respondenter kan bruges som grundlag for kliniske interviews og planlægning af næste skridt
- At opnå dybdegående viden om muligheder og udfordringer ved at bruge brede instrumenter, som genererer komplekse kliniske profiler
- At opnå dybdegående viden om trianguleringens muligheder og udfordringer
- At opnå kompetencer i at formidle testresultater fra BASC-3
Specialistuddannelse
Kurset er forhåndsgodkendt af Dansk Psykolog Forening til følgende specialistuddannelser:
- Klinisk børne- og ungepsykologi – 4.4.2.2. Psykologiske undersøgelsesmetoder, 6 timer
- Klinisk neuropsykologi med børn og unge – 7.4.4.2.3. Udredningsprocedurer, 6 timer
- Sundhedspsykologi – 11.4.4.2.3. Udredning, retning børn og unge, 6 timer
- Psykoterapi – 12.4.4.2.1. Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, retning børn og unge, 6 timer
- Klinisk neuropsykologi – Øvrige: 15.3.99., 6 timer
Dato: 14. juni 2024
Tid: Kl. 8:30-15:30 (inkl. pauser)
Sted: B!NGS, Vesterbrogade 149, 1620 København
Pris: 2950kr. (inklusive forplejning)
Målgruppe
Psykologer. Erfaring med BASC-3 er ikke et krav, men kan være en fordel, hvis du ønsker at få feedback på dine egne cases.
Forberedelse
Som forberedelse til kurset skal der afsættes 1-2 timers forberedelse. Nedenfor er der tre forslag. Kursisten skal selv vælge efter interesse og eget nuværende vidensniveau.
1) Læs en case:
Vi hos Pearson har lagt en case op på vores hjemmeside, hvor vi har skrevet en psykolograpport baseret på bl.a. brug af BASC-3. Du skal læse casen inden kurset med særligt blik på formidlingen af BASC-3. Kan denne case anvendes som inspiration til formidling af BASC-3 i dit nuværende arbejde?
Casen kan downloades her
2) Læs en rapport:
Rockwoolfonden har stået overfor et valg, hvor de skulle overveje, om BASC-2 er det bedste valg i forbindelse med stort interventionsprojekt. I den forbindelse har Nina Madsen Sjö lavet en sammenligning af danske spørgeskemaer. Brug en time på at læse udvalgte dele af rapporten – særligt side 16-18 er relevant at læse.
Rapporten kan downloades her
3) Læs et kapitel fra BASC-3 manualen:
Kapitel 5: Retningslinjer for tolkning af lærer- og forældrevurderinger (s. 135-149)
Kursusbevis
Alle deltagere modtager et kursusbevis, som lever op til Dansk Psykologforenings retningslinjer.
Underviser
Nina Madsen Sjö, ph.d. og specialist i børnepsykologi samt børneneuropsykologi
Bestillingsvilkår
Bookingen er bindende og antallet af pladser er begrænset. Bliver du forhindret i at deltage skal du afbestille din plads skriftligt (klik her for vores kontaktformular) senest 4 uger før kursusstart. Sker afbestillingen mindre end 4 uger før kursusstart, betales 50 % af kursusgebyret. Skriv gerne så snart du ved at du er forhindret, så andre kan få glæde af din plads.
Ved få tilmeldte kan kurset blive aflyst og kursusgebyret vil i så fald tilbagebetales.
Alle priser er eksklusive moms.