RBANS – en aktuel og alsidig tro tjener!
Vi har skrevet en artikel, der fremhæver aktuel forskning om RBANS. RBANS er et velanvendt screeninginstrument til vurdering af kognitiv funktion og udfylder en vigtig funktion i mange forskellige typer af undersøgelser. Hvordan påvirkes resultatet, hvis amerikanske standarder anvendes på en norsk patientgruppe? Er der dokumentation for at bruge validitetsindikatorer? I artiklen kan du blive klogere på, hvad nyere skandinavisk forskning siger om instrumentet.
Test

Sensory Profile 2
Rating skalaer til vurdering af sensorisk bearbejdning. Findes også digitalt på vores platform Q-global.

Benton Visual Retention Test – Fifth Edition
Test beregnet til måling af visuel perception, visuo-konstruktiv evne og visuel hukommelse.
Relevant information

At komme i gang med BDI-2 og BAI på Q-global
Guide til, hvordan du bruger BDI-2 og BAI på Q-global.

Effekter af stress og angst hos børn på grund af covid-19
I denne artikel kan du læse mere om, hvordan større stress i forbindelse med pandemien kan have påvirket børn. Artiklen beskriver også forskellige former for traume, akut stres og PTSD.

Spørgsmål og svar om Bayley-4
Her kan du se svarene på 15 spørgsmål om Bayley-4. Du finder information omkring alt fra normeringen til administreringstid. Har du andre spørgsmål, kan du selvfølgelig altid kontakte os.

Bayley-III og Bayley-4: Hvad er forskellene?
Vil du vide mere om, hvad der er blevet opdateret i den nyeste version af Bayley? Her har vi samlet forskellene i en let og overskuelig oversigt.

Faktoranalyse og faktorstruktur i WISC-V
Vil du have en bedre forståelse for, hvorfor WISC-V har fem faktorer (primære indekser), bør du læse denne artikel. Her kan du lære om, hvad en faktoranalyse er, og hvordan faktoranalyser er anvendt i udviklingen af WISC-V.

WISC-V, Verbalt Forståelses Indeks og sprogforståelse
I denne artikel fremhæver vi muligheder og begrænsninger ved at kortlægge sproglige vanskeligheder med WISC-V. Verbal Forståelses Indeks i WISC kan give indsigt i et barns ordforståelse og verbale begrebsdannelse, men ofte skal vi have meget mere information end det for at kunne udelukke eller bekræfte tilstedeværelsen af sproglige vanskeligheder.

Større klinisk præcision og forenklet tolkning af den nyeste version af BASC
Randy W. Kamphaus er en af forfatterne bag BASC-3. I artiklen diskuterer Randy udviklingen af BASC-3, og hvordan den seneste version er blevet forbedret i forhold til de tidligere.

Case: Hvordan kan omgivelserne støtte Noah, inden han skal begynde i skole?
Denne case beskriver, hvordan en kortlægning med Sensory Profile 2 kan bidrage med information i planlægningen af skolestarten for Noah, som tidligere har fået diagnosen autismespektrumtilstand.

Psykiatriske følgesygdomme og neurologiske skader forårsaget af covid-19
Artiklen ser på aktuelle forskningsresultater om de fortsatte kognitive symptomer, som kan ramme mennesker, som har været ramt af covid-19.

Aktuel forskning og covid-19
Formålet med denne sammenfatning er at give et overblik over og forslag til, hvor man kan læse mere om psykisk sygdom og covid-19. Vi anbefaler, at man først og fremmest læser de artikler, der er granskede af myndigheder og forskningsinstitutter samt at følge de nationale retningslinjer for udredning og behandling.

Beskrivelse af forskellene mellem WISC-V og WISC-IV
Beskrivelse af forskellene mellem WISC-V og WISC-IV

Case med WISC-V, Brown EF/A og BASC-3
I denne case møder vi Gabriel – en syvårig hvis koncentrationsevne er begyndt at bekymre forældrene. Ved hjælp af WISC-V udreder psykologen Gabriels kognitive funktion. Med Brown EF/A undersøges eventuelle symptomer på eksekutive problemer og med BASC-3 foretages der en bred screening af Gabriels funktion, befindende og eventuel psykiatrisk problematik.

Guide: Skabe ny bruger og tildele licens i Q-global
Guide: Skabe ny bruger og tildele licens i Q-global
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Vil du have aktuel information om vores test og kurser? Tilmeld dig vores nyhedsbrev.