RBANS – en aktuel og alsidig tro tjener!
Vi har skrevet en artikel, der fremhæver aktuel forskning om RBANS. RBANS er et velanvendt screeninginstrument til vurdering af kognitiv funktion og udfylder en vigtig funktion i mange forskellige typer af undersøgelser. Hvordan påvirkes resultatet, hvis amerikanske standarder anvendes på en norsk patientgruppe? Er der dokumentation for at bruge validitetsindikatorer? I artiklen kan du blive klogere på, hvad nyere skandinavisk forskning siger om instrumentet.
Test
Sensory Profile 2
Rating skalaer til vurdering af sensorisk bearbejdning. Findes også digitalt på vores platform Q-global.
Benton Visual Retention Test – Fifth Edition
Test beregnet til måling af visuel perception, visuo-konstruktiv evne og visuel hukommelse.
Kurser
WISC-V: avanceret brug, fortolkning og formidling samt efterfølgende test
Startende fra 5.490,00 kr.
Fysiske forløb
Relevant information
Spørgsmål og svar om kognitive værktøjer til vurdering af børn
Udnytter du mulighederne i vores kognitive tests maksimalt? I dette Q&A-dokument har vores produktspecialister samlet deres svar på ofte stillede spørgsmål om kognitive instrumenter til børn og unge. De besvarer bl.a. spørgsmål om nonverbale tests, vurdering af små børn, aldersækvivalenter og digital administrering og resultatrapporter.
En vejledning til værktøjer til vurdering af visuo-spatial evne, bearbejdningshastighed, og eksekutiv funktion hos børn
Har du nogensinde oplevet betydelige forskelle mellem indeksscorer, vurderet meget små børn eller følt, at den generelle indeksscore ikke er fuldt ud repræsentativ? Hvis det er tilfældet, så ved du, at det kan være vigtigt at vurdere børns styrker og svagheder på forskellige kognitive områder. I denne vejledning får du tips til tests og skalaer til børn, du kan bruge til at vurdere eksekutiv funktion, bearbejdningshastighed og visuo-spatial evne – tre områder, der er særligt vigtige for børns kognitive udvikling.
Udfordringerne i forbindelse med vurdering af kognitiv funktion hos børn og unge
Det kan være en kompleks opgave at vurdere kognitiv funktion hos børn og unge. Forskellige diagnoser kan have lignende symptomer, miljøfaktorer kan komplicere fortolkningen af testresultaterne, og der er måske ikke nogen passende tests, for eksempel når man vurderer børn med et andet modersmål end dansk. I denne artikel kan du læse mere om almindelige udfordringer, som psykologer står over for, samt tips til publikationer og perspektiver, der kan støtte det kliniske vurderingsarbejde.
BESS Resultatrapport Forældrevurdering
Eksempel på resultatrapport BESS Forældrevurdering
Sensorisk bearbejdning hos personer med autismespektrumtilstand
Winnie Dunns model for sensorisk bearbejdning beskriver samspillet mellem neurologiske tærskelværdier og adfærdsrespons for at forklare, hvordan vi bearbejder sensorisk information.
Aktuel forskning og covid-19
Formålet med denne sammenfatning er at give et overblik over og forslag til, hvor man kan læse mere om psykisk sygdom og covid-19. Vi anbefaler, at man først og fremmest læser de artikler, der er granskede af myndigheder og forskningsinstitutter samt at følge de nationale retningslinjer for udredning og behandling.
Case med WISC-V, Brown EF/A og BASC-3
I denne case møder vi Gabriel – en syvårig hvis koncentrationsevne er begyndt at bekymre forældrene. Ved hjælp af WISC-V udreder psykologen Gabriels kognitive funktion. Med Brown EF/A undersøges eventuelle symptomer på eksekutive problemer og med BASC-3 foretages der en bred screening af Gabriels funktion, befindende og eventuel psykiatrisk problematik.
Effekter af stress og angst hos børn på grund af covid-19
I denne artikel kan du læse mere om, hvordan større stress i forbindelse med pandemien kan have påvirket børn. Artiklen beskriver også forskellige former for traume, akut stres og PTSD.
Case om depression og suicidalitet
I denne artikel møder vi Sasha, en 17-årig pige, der nægter at gå i skole og er begyndt at udvise selvdestruktiv og suicidal adfærd. Efter konsultation med en læge bliver Sasha indlagt på en voksenpsykiatrisk afdeling og bliver undersøgt ved hjælp af Beck Depression Inventory 2, Beck Hopelessness Scale og Beck Sacle for Suicide. Artiklen rapporterer om testresultaterne, samt om psykologens konklusioner.
At komme i gang med BDI-2 og BAI på Q-global
Guide til, hvordan du bruger BDI-2 og BAI på Q-global.
Spørgsmål og svar om Bayley-4
Her kan du se svarene på 15 spørgsmål om Bayley-4. Du finder information omkring alt fra normeringen til administreringstid. Har du andre spørgsmål, kan du selvfølgelig altid kontakte os.
Bayley-III og Bayley-4: Hvad er forskellene?
Vil du vide mere om, hvad der er blevet opdateret i den nyeste version af Bayley? Her har vi samlet forskellene i en let og overskuelig oversigt.
Faktoranalyse og faktorstruktur i WISC-V
Vil du have en bedre forståelse for, hvorfor WISC-V har fem faktorer (primære indekser), bør du læse denne artikel. Her kan du lære om, hvad en faktoranalyse er, og hvordan faktoranalyser er anvendt i udviklingen af WISC-V.
WISC-V, Verbalt Forståelses Indeks og sprogforståelse
I denne artikel fremhæver vi muligheder og begrænsninger ved at kortlægge sproglige vanskeligheder med WISC-V. Verbal Forståelses Indeks i WISC kan give indsigt i et barns ordforståelse og verbale begrebsdannelse, men ofte skal vi have meget mere information end det for at kunne udelukke eller bekræfte tilstedeværelsen af sproglige vanskeligheder.
Større klinisk præcision og forenklet tolkning af den nyeste version af BASC
Randy W. Kamphaus er en af forfatterne bag BASC-3. I artiklen diskuterer Randy udviklingen af BASC-3, og hvordan den seneste version er blevet forbedret i forhold til de tidligere.
Case: Hvordan kan omgivelserne støtte Noah, inden han skal begynde i skole?
Denne case beskriver, hvordan en kortlægning med Sensory Profile 2 kan bidrage med information i planlægningen af skolestarten for Noah, som tidligere har fået diagnosen autismespektrumtilstand.
Psykiatriske følgesygdomme og neurologiske skader forårsaget af covid-19
Artiklen ser på aktuelle forskningsresultater om de fortsatte kognitive symptomer, som kan ramme mennesker, som har været ramt af covid-19.
Beskrivelse af forskellene mellem WISC-V og WISC-IV
Beskrivelse af forskellene mellem WISC-V og WISC-IV
Guide: Skabe ny bruger og tildele licens i Q-global
Guide: Skabe ny bruger og tildele licens i Q-global
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Vil du have aktuel information om vores test og kurser? Tilmeld dig vores nyhedsbrev.