TEA-Ch
Test til vurdering af opmærksomhedsfunktioner hos børn og unge.
Tom Manly, Ian H. Robertson, Vicki Anderson & Ian Nimmo-Smith, 1998
Test of Everyday Attention for Children

Specifikationer
Administrering | Papir og blyantversion |
Tidsforbrug | 50–60 minutter ved administrering af alle delprøver |
Sprogversion | Dansk version, 2005 |
Kompetencekrav | Cand.pæd. i pædagogisk psykologi, Psykolog, Speciallærer |
Aldersinterval | 6–16 år |
Testtype | Test til vurdering af opmærksomhedsfunktioner hos børn og unge |
Test of Everyday Attention for Children (TEA-Ch) består af ni delprøver og anvendes til at måle forskellige aspekter af opmærksomhed hos børn og unge i alderen 6-16 år.Delprøverne giver et overblik over evnen til selektiv (fokuseret) opmærksomhed (at se bort fra forstyrrelser, at sortere information og prioritere vital information for opgaven), vedvarende opmærksomhed (at kunne blive ved med den samme opgave, når den er vigtig for at opnå målet, selvom den er kedelig) samt opmærksomhedsskift (at kunne skifte fokus mellem opgaverne). Delprøverne er udformet som ”spil”:
- Himmeljagt – måler selektiv opmærksomhed
- Scoring! – måler vedvarende opmærksomhed
- Optælling af Trolde – måler kontrol og opmærksomhedsskifte
- Himmeljagt DO – måler vedvarende og delt opmærksomhed
- Mission Landkort – måler selektiv opmærksomhed
- Scoring! DO – måler vedvarende opmærksomhed
- Gå – Stop – måler vedvarende opmærksomhed og
- Modsatte verdner – måler kontrol og opmærksomhedsskifte
- Kodetransmission – måler vedvarende opmærksomhed
Opgaverne i TEA-Ch stiller små krav på hukommelse, forståelse og sprog, og resultaterne kan derfor tolkes relativt udelukkende som et mål for de forskellige aspekter af opmærksomhed.
Dansk tilpasning
Dansk oversættelse og bearbejdning af de enkelte items. Australske normer.