Brown Executive Function/Attention Scales (Brown EF/A) er et neuropsykologisk instrument. Det består af en række vurderingsskalaer, som primært er udviklet til at blive brugt som screening i en kortlægning af problemer med eksekutive funktioner og ADHD. En nyhed i Brown EF/A sammenlignet med det ældre produkt Brown ADD Scales er, at de nye normer nu findes for aldersintervallet 5-44 år, at spørgsmålene er tydeligere formuleret, og at fokus ligger på sværhedsgrad af de oplevede/observerede problemer frem for frekvens.
Brown EF/A er også tilgængelig via vores digitale testplatform Q-global, hvilket gør det meget nemt at generere resultatrapporter, og det gør det muligt at generere en flereperspektivrapport og en progressionsrapport.
Vil du vide mere om Brown EF/A eller få en gratis prøveperiode for at se, om den er noget, der kan bruges i din virksomhed? Så klik på linkene nedenfor, eller kontakt en af vores produktspecialister for at få en gratis præsentation.
I denne case møder vi Gabriel – en syvårig hvis koncentrationsevne er begyndt at bekymre forældrene. Ved hjælp af WISC-V udreder psykologen Gabriels kognitive funktion. Med Brown EF/A undersøges eventuelle symptomer på eksekutive problemer og med BASC-3 foretages der en bred screening af Gabriels funktion, befindende og eventuel psykiatrisk problematik.
Har du nogensinde oplevet betydelige forskelle mellem indeksscorer, vurderet meget små børn eller følt, at den generelle indeksscore ikke er fuldt ud repræsentativ? Hvis det er tilfældet, så ved du, at det kan være vigtigt at vurdere børns styrker og svagheder på forskellige kognitive områder. I denne vejledning får du tips til tests og skalaer til børn, du kan bruge til at vurdere eksekutiv funktion, bearbejdningshastighed og visuo-spatial evne – tre områder, der er særligt vigtige for børns kognitive udvikling.
Vi har skrevet en artikel, der fremhæver aktuel forskning om RBANS. RBANS er et velanvendt screeninginstrument til vurdering af kognitiv funktion og udfylder en vigtig funktion i mange forskellige typer af undersøgelser. Hvordan påvirkes resultatet, hvis amerikanske standarder anvendes på en norsk patientgruppe? Er der dokumentation for at bruge validitetsindikatorer? I artiklen kan du blive klogere på, hvad nyere skandinavisk forskning siger om instrumentet.