BASC-3 BESS
BESS (Behavioral and Emotional Screening System) er et screeningværktøj, som bygger på BASC-3. Instrumentet er udviklet til at give et hurtigt og overordnet billede af adfærds- og følelsesmæssige styrker og svagheder hos børn og unge i alderen 6–19 år. BESS består af tre korte vurderingsskemaer, som muliggør integration af information og perspektiver fra forskellige respondentgrupper:
- Forældrevurderingsskema for alderen 6-19 år med 29 udsagn.
- Lærervurderingsskema for alderen 6-19 år med 20 udsagn.
- Selvvurderingsskema for alderen 8-19 år med 28 udsagn.
Vurderingsskemaerne kan bruges hver for sig, men indsamling af oplysninger fra såvel forældre/omsorgspersoner, lærere og barnet selv giver det mest fyldestgørende billede af adfærds- og følelsesmæssige styrker og svagheder. BESS kan både administreres og scores traditionelt med en papir og blyant-version og digitalt på platformen Q-global.
Papir og blyant-versionen består af:
- Manual.
- Forældrevurderingsskema, lærervurderingsskema og selvvurderingsskema.
- Resultatopgørelse for forældre-, lærer- og selvvurderingsskema.
Digital version på platformen Q-global består af:
- Digital manual.
- Digital forældre-, lærer- og selvvurdering.
- Digital scoring og digital resultatrapport for forældre-, lærer- og selvvurdering samt digital flerperspektivrapport.
Fordele ved BESS
- En samling af korte vurderingsskemaer, som kan bruges i tilfælde, hvor der er behov for en hurtig vurdering af risikoen for at udvikle adfærds- og følelsesmæssige problemer hos børn og unge.
- Mulighed for at indhente information fra flere respondentgrupper for at få et mere dækkende billede af problemer hos det enkelte barn.
- Brugbart screeningsinstrument forud for en mere dybdegående vurdering.
- Skandinaviske normer, som bygger på normgruppen fra BASC-3.
- Digital administrering og automatisk scoring samt rapportgenerering på platformen Q-global.
- Validitetsindekser, der giver information om pålideligheden af en respondents vurdering.
BESS som en integreret del af "BASC-3-familien"
De specifikke indekser, der indgår i BESS, er indholdsmæssigt på linje med tilsvarende skalaer i BASC-3. Størstedelen af de udsagn, der indgår i BESS, er hentet fra relevante skalaer i BASC-3. Også de udsagn, der er unikke for BESS (i alt 10 udsagn), indgik i det skandinaviske standardiseringsarbejde af BASC-3. Derfor er BESS velegnet som et screeninginstrument, inden der eventuelt foretages en mere omfattende vurdering fx ved hjælp af BASC-3.
I modsætning til BASC-3, som kun kan scores digitalt på platformen Q-global, kan BESS også scores i hånden med et traditionel papir og blyant-scoringsark. Læs mere om BASC-3 her.
Skandinavisk standardiseringsarbejde
Normerne i BESS bygger på det samme skandinaviske normeringsudvalg, som blev brugt ved standardiseringen af BASC-3 (i alt 1544 vurderinger). Det skandinaviske standardiseringsarbejde beskrives detaljeret i den danske manual til BASC-3. Kapitel 2 Det skandinaviske standardiseringsarbejde fra BASC-3-manualen er også blevet tilføjet BESS-manualen.
Anvendelsesområder til BESS
BESS er velegnet til brug i:
- PPR.
- Børne- og ungdomspsykiatrien.
- Pædiatrien.
- Andre sammenhænge, hvor man ønsker hurtigt få et billede af et barns potentielle risiko for at udvikle adfærdsmæssige og/eller emotionelle problemer.
Risikoindekser i BESS
BESS bruges til at kortlægge graden af risiko for at udvikle adfærds- og følelsesmæssige problemer. Både forældre-, lærer- og selvvurderingsskemaet genererer et overordnet mål, Generelt risikoindeks, som indikerer risikoen for at udvikle adfærdsmæssige og emotionelle problemer på et overordnet niveau. Resultatet på Generelt risikoindeks præsenteres i form af T-scorer og tilhørende percentiler for både forældre-, lærer- og selvvurderingen.
Derudover er der specifikke risikoindekser, som kortlægger risici inden for bestemte problemområder. Resultaterne fra de specifikke risikoindekser angives i forskellige kategorier på råscoreniveau.
Forældre- og lærervurderingen indeholder tre specifikke indekser, som indikerer risiko for at udvikle problemer forbundet med:
- Internalisering – Risikoindeks Internalisering.
- Eksternalisering – Risikoindeks eksternalisering.
- Adaptive færdigheder – Risikoindeks Adaptive færdigheder.
Selvvurderingen indeholder ligeledes tre specifikke indekser, som indikerer risiko for at udvikle problemer forbundet med:
- Internalisering – Risikoindeks Internalisering.
- Selvkontrol – Risikoindeks Selvkontrol.
- Tilpasning – Risikoindeks Tilpasning.
Validitetsindekser i BESS
BESS indeholder ligeledes validitetsindekser, som giver information om vurderingernes pålidelighed:
- F-indekset, i forældre- og lærervurderingen, giver et fingerpeg om, hvorvidt en respondent beskriver barnet på en overdrevent negativ måde (indekset er tilgængeligt for såvel papir og blyant-versionen som på Q-global).
- Konsistensindekset, i forældre-, lærer- og selvvurderingen, giver et mål på respondentens tilbøjelighed til at besvare udsagnene på en inkonsekvent måde (indekset er kun tilgængeligt på Q-global).
- Svarmønsterindekset, i forældre-, lærer- og selvvurderingen, indikerer tilbøjeligheden til at besvare udsagnene ud fra et identificerbart mønster i stedet for at tage stilling til de enkelte udsagn (indekset er kun tilgængeligt på Q-global).
Digital administrering og scoring
BESS kan administreres og/eller scores digitalt på Q-global på følgende måder:
- Skærmadministrering: Respondenten besvarer vurderingsskalaen direkte på skærmen.
- Fjernadministrering: Brugeren sender en e-mailinvitation via Q-global med et link til respondenten.
- Administrering med papir og blyant-version: Respondenten besvarer vurderingsskemaet i en papir og blyant-version. Brugeren skal gennemgå det besvarede vurderingsskema og sikre sig, at ingen udsagn er ubesvarede, inden brugeren indtaster besvarelserne manuelt på Q-global.
Ved digital administrering scores vurderingsskemaet automatisk, og det er også muligt at generere forskellige typer rapporter, som sammenfatter resultater:
- Resultatrapport, som sammenfatter resultaterne fra enten forældre-, lærer- eller selvvurderinger.
- Flerperspektivrapport som sammenligner resultaterne fra flere respondenter.
Vil du vide mere?
Har du spørgsmål eller kommentarer til BESS? Eller vil du booke en gratis produktpræsentation i forbindelse med lanceringen? Tøv ikke med at kontakte vores produktspecialister.