Sproget er et af barnets vigtigste værktøjer hele livet igennem. Ud over at skabe et grundlag for kommunikation, så skaber det også et tilhørsforhold og en identitet. Den sproglige udvikling er en livslang proces, som begynder allerede inden fødslen, og den mest kritiske periode er fra fødsel og indtil barnet er syv år. Et barn lærer at bruge sproget i samarbejde med sine omgivelser, og det er vigtigt at støtte barnets sprogudvikling. En sprogforstyrrelse indebærer, at barnets sprogforståelse er kraftigt nedsat sammenlignet med den hos jævnaldrende børn. Det kan påvirke både barnets skolegang og sociale liv. Sprogforstyrrelsen kan omfatte problemer med både sprogproduktion og sprogforståelse. Børn er forskellige, og deres sprogudvikling kan variere, men der er også mønstre for, hvordan sprogudviklingen hos børn plejer at se ud. En sprogforstyrrelse kan have mange forskellige årsager. Med Clinical Evaluation of Language Fundamentals-Fourth Edition (CELF-4) kan du opdage sprog- og kommunikationsforstyrrelser hos børn og unge. Vil du vide mere om andre test, som måler ordforråd og grammatisk forståelse, og hvordan de kan bruges i dit arbejde? Så klik på linkene nedenfor, eller kontakt en af vores produktspecialister for at få en gratis præsentation.
Den nye CELF-5 lanceres i løbet af 2025. Vi vil snart fortælle dig mere om den nye version, men du kan allerede tilmelde dig vores interesseliste for at modtage flere informationer og få adgang til lanceringstilbud.
Winnie Dunns model for sensorisk bearbejdning beskriver samspillet mellem neurologiske tærskelværdier og adfærdsrespons for at forklare, hvordan vi bearbejder sensorisk information.
Her kan du se svarene på 15 spørgsmål om Bayley-4. Du finder information omkring alt fra normeringen til administreringstid. Har du andre spørgsmål, kan du selvfølgelig altid kontakte os.
Denne case beskriver, hvordan en kortlægning med Sensory Profile 2 kan bidrage med information i planlægningen af skolestarten for Noah, som tidligere har fået diagnosen autismespektrumtilstand.
Denne case handler om otteårige Chloe, hvis forældre oplever, at hun har motoriske vanskeligheder. Ved hjælp af Movement ABC kortlægges Chloes motoriske færdigheder. Teksten giver også et godt indblik i tolkningsprocessen af resultatet fra Movement ABC.
Ofte foretager klinikeren en omfattende vurdering ved hjælp af flere test eller vurderingsskalaer. Nogle gange stemmer testresultaterne ikke overens med hinanden eller med dine kliniske indtryk af klientens sprogkundskaber. Hvilke resultater skal du så betragte som rigtige? Se denne film for en kort gennemgang af nogle overvejelser ved tolkning af testresultater, som peger i forskellige retninger.
På samme måde som vi ser mangfoldighed i så mange andre aspekter af at være menneske, så ved vi, at alle mennesker har deres egne sensoriske præferencer. Disse kommer til at præge såvel deres livsvalg, som hvordan de oplever og interagerer med verden. Se denne film for eksempler, som kan inspirere dig til at begynde at tænke på betydningen af sensorisk bearbejdning i dit eget liv.